Udgivet den
6.22.2023

5 logo design principper

Før der springes ud i logo design, er det vigtigt at forstå hvad et logo er for en størrelse og hvad det gør for en virksomhed. Et logo identificerer en virksomhed ved hjælp af et grafisk mærke, emblem, symbol eller et wordmark (tekstbaseret logo). Ligesom vi alle har navne, som vi identificeres med, så har virksomheder logoer, som bruges til at identificere dem med. Et logo er derfor ikke noget der skal sælge et produkt, men blot et element til at identificere og huske en virksomhed for. Det betyder dog ikke, at man ikke må formidle et budskab igennem sit logo.

I takt med, at vi allesammen har mere og mere travlt, skal et logo kunne opfanges på kortere tid. Derfor er det en god idé, at holde et logo så simpelt som muligt. Der er fem grundlæggende design principper, som man altid bør følge, når man designer et logo

  1. Enkelthed

Et enkelt design er nemmere at huske og gør det samtidig brugbart i længere tid. I takt med at alt går hurtigere, er der ikke ret meget tid til at opfange et budskab. Det er en god idé at mindske brugen af figurer, linjer og andre elementer i et logo. Prøv at holde samme detaljegrad på tværs af elementerne i dit logo. Dette vil hjælpe med, at dit logo vil fremstå tydeligere.

Hvis dit logo er alt for detaljeret, kan det blive svært at skalere det ned til små størrelser. Hold det derfor unikt uden alt for mange detaljer.

  1. Let at huske

Efterfulgt af enkelthed skal et godt logo være let at huske. Farver spiller en stor rolle for genkendeligheden af et brand og logo. Det er vigtigt at bruge de rigtige farver, når der skal bygges et brand og logo. Det betyder ikke, at man blot skal bruge den mest foretrukne farve blå, men undersøge hvilken eller hvilke farver, der repræsenterer din virksomhed.

Hertil kan man kigge på farvesymbolik, men man skal dog være påpasselig, for selvom der i lang tid har været fastlagt antagelser på hvilke følelser og udtryk man forbinder med farver, viser nylige undersøgelser, at folk har deres egne associationer baseret på deres personlige erfaringer. Hvis forbrugerne ikke føler, at farverne passer din virksomheds identitet, kan du risikere, at de falder fra og vælger konkurrenterne i stedet. Vær også opmærksom på, at farver kan have forskellige betydninger afhængigt af land, kultur og køn.

Når du vælger farve skal spørge dig selv: “Hvordan ønsker jeg at blive opfattet” og “Hvad vil jeg associeres med?” Brandet Apple ønsker at blive sat i sammenhæng med slank, elegant og veldesignet teknologi. Deres logo består derfor af et rent og sølvfarvet æble, som både fortæller om farverne på deres produkter (hvid, sølv og sort) og samtidig symboliserer elegance, slankhed og modernisme. På trods af, at deres logo ikke er et wordmark (tekstbaseret logo), har de alligevel formået at skabe et genkendeligt logo, som er let at huske.

Studier viser, at vores hjerner foretrækker brands vi kender til, frem for nye brands. Derfor er det, som en ny virksomhed, vigtigt at opbygge genkendelighed med det samme, hvilket blandt andet kan opnås ved at skille sig ud fra sine konkurrenter. Hvis din konkurrent bruger farven blå i deres brand, så lad være med at bruge blå. Kig efter en modsat eller anderledes farve. Dette vil give skille din virksomhed ud og gør det lettere at huske.

Det kan være en krig at finde de rigtige farver, derfor kan det være en god idé at lave spørgeskemaundersøgelser på dine potentielle kunder.

  1. Tidsløs

Et effektivt logo skal kunne fungere i fremtiden også, overvej derfor om logoet også vil være passende om 5, 10 eller 20 år? Hvis dit logo er alt for kompleks, vil det have tendens til at blive forældet hurtigere. Et logo kan bygges op omkring mange forskellige temaer, nogle bedre end andre. Se om du kan finde ind til kernen af af din virksomhed personlighed og brug det som et tema for dit logo.

En anden ting som kan give dit logo bedre chancer i fremtiden er når du vælger skrifttype. Den dag man vælger en skrifttype til sit logo, kan man tænke: “Det er bare den fedeste skrifttype”, hvor man et par år efter vil sige til sig: “Hvad tænkte jeg dog på dengang?” Det kan derfor være en god idé at gå efter klassiske og veludførte skrifttyper. Det er ikke altid nødvendigt at bruge dekorerede skrifttyper for at fortælle sin histori – det er i øvrigt typisk dekorative og fancy skrifttyper, der forældes hurtigst.

In today's digital age, it's essential to stand out from your competitors, and content marketing can help you do just that. By producing unique, high-quality content that resonates with your audience, you can differentiate your brand and establish a competitive edge. This can help you attract and retain customers, even in a crowded marketplace.
  1. Alsidig

Et effektivt logo skal kunne fungere på tværs af mange forskellige medier og platforme. Både på eksempelvis et visitkort, men også på et kæmpestort LED-banner. Derfor er det vigtigt at logoet bliver lavet i vektor format, så det kan skaleres op og ned i størrelse uden at miste kvalitet. Sørg altid for at spørge dig selv om logoet stadig vil fungere lige så effektivt på en kuglepen eller på et kæmpe billboard.

Andre ting man bør tage med i overvejelserne er, om logoet stadig er lige så effektiv i én farve og om det stadig fungerer i negative farver (lys logo og mørk baggrund). Det er ikke et krav at opfylde disse ting, men blot værktøjer, der gør et logo stærkere og mere effektiv.

Et godt tip er at designe et logo i udelukkende sort og hvid. Dette vil automatisk øge dit fokus på koncept og former. Farver kan altid tilføjes, som det passer. Undgå at bruge for mange farver, hvis ikke det giver mening. Husk at være opmærksom på, jo flere farver, des større print omkostninger for din virksomhed.

  1. Passende

Et logo skal passe ind til det formål det har. Laver man et logo for en legetøjsbutik er det helt fint at bruge barnlige farver og skrifttyper. Var det til en rådgivende ingeniørvirksomhed ville det ikke være passende med et børnetema.

Et logo behøver ikke at vise, hvad virksomheden sælger. McDonalds logo indeholder ikke burgere og Nokias logo indeholder ikke telefoner. Et logo behøver ikke vise hvad din virksomhed sælger eller tilbyder. Det bruges ren og skær til identificering.

Summa summarum er et godt og effektivt logo unik, passende, praktisk, enkel og formidler et tiltænkt budskab.

Bliv inspiret

October 28, 2024

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en vital komponent indenfor søgemaskineoptimering

Read More

October 28, 2024

Hvordan laver man en hjemmeside?

Vi gennemgår fra valg af CMS til selve opbyggelsen af website

Read More

December 12, 2023

Hvad er SSL certifikat?

I en tid hvor online sikkerhed er af yderste vigtighed, er det afgørende at forstå betydningen af SSL-certifikater.

Read More